Fortsätt till huvudinnehåll

Reklamera skidresa pga minusgrader och snö?! UPPDATERAD m. kompensation

Säfsen, Mars 2023.

Vi hade bokat en familjeresa söndag-torsdag till Säfsen för att få lite miljöombyte och göra någonting roligt med barnen. Resan blev inte vad vi hoppades på, detta pga saker som är helt orelaterade och komplett opåverkbara av Säfsen Resort (vår bil gick sönder pga att det var väldigt kallt samt mycket snö). 
När jag nu startat denna blogg så slog det mig att det vore helt orimligt att försöka reklamera detta mot Säfsen Resort och det är ju precis det som gör det så absurt. Så här nedan följer mitt mejl till Säfsen Resort.
"Hej!

Jag vill dela med mig av vår hemska resa vi hade hos er när vi var uppe i Mars.

Vi hade bokat en resa till er under en Filurius-vecka där familjer var extra mycket i fokus. Det var jag, min fru och våra 2st barn på 6 och 2 år. Våra barn såg fram mycket mot att få åka skidor, få träffa Filurius och göra dom aktiviteterna som ni arrangerat för barn under denna familje-vecka. Vår vistelse varade under söndag till torsdag och låt mig berätta lite om dom enskilda dagarna:

Dag 1 Söndag:

Vi anländer strax efter incheckning kl 15 och hämtar nyckeln vid Snowcamp (eftersom receptionshuset olyckligt brunnit ned några månader tidigare) och åker sedan hem och packar upp mm. Vi hinner även med att åka till skiduthyrningen och fixa skidor mm till barnen innan den stänger, sedan åker vi hem för att göra oss till rätta och ladda inför kommande dagar.

Dag 2 Måndag:

Vi gör iordning oss på morgonkvisten och ska ta bilen till skidbackarna, när vi sätter oss i bilen så upptäcker vi att det lyser massor av röda lampor och att alla säkerhetssystem i hela bilen har stängt ner. Det finns t ex ingen ABS, ingen antispinn, ingen styrservo, ingen bromsservo mm, vilket helt renderer bilen obrukbar på det stället vi var (fullt med snö & is). Vi går in igen och eftersom bilen var relativt ny så ringer jag till tillverkaren som felsöker bilens system på distans och sedan kommer fram till att det nog kan ha att göra med att det varit väldigt kallt under natten (-25 grader ungefär) och det vore bra om vi kunde tina upp bilen. Jag satt och sökte på telefonen men hittade ingenstans att det fanns något varmgarage i närheten.

Då hör jag plogbilen utanför och springer ut till föraren av hjullastaren och frågar lite, då visar det sig att hans brorsa har en tvätthall nere på stan, så jag får tag på brorsan och lyckas få tillåtelse att nästla mig in där. För att ta mig ned dit så kräver det att jag kör bilen med stor koncentration och extremt försiktigt för att inte råka ut för någon olycka, jag vågar inte ta med familjen på denna färd pga riskerna, men jag tar mig till tvätthallen.
Väl i tvätthallen så spolar jag av hela bilen runtom (framallt undertill och i hjulhus som tillverkaren bett mig att göra), och låter sedan bilen torka och värmas upp i tvätthallen i flera timmar medans jag väntar (jag går även och köper mat till familjen i affären bredvid tvätthallen). Trots min långa väntan så hjälper det inte och bilens säkerhetssytem är fortfarande avstängda. Jag får smyga tillbaka till stugan igen och får ta några omvägar som har lite längre uppförsbackar istället för dom vägarna med korta branta uppförsbackar för att undvika risken att köra av vägen.

Under hela denna tid sitter min familj fast i stugan.

Dag 3 Tisdag:

Hela denna dag går ut på att försöka få biltillverkaren att skicka en bärgare och även en lånebil, vilket blir väldigt problematisk eftersom närmaste auktoriserade verkstad ligger i Stockholm (ca 3,5 timmar bort). Sent på kvällen så lyckas jag övertyga
dom om att komma med en bärgare som har en lånebil med sig hela vägen från Stockholm till Säfsen.

Under hela denna dag sitter vi fast i stugan, och jag sitter fast i telefonen.

Dag 4 Onsdag:

Bärgningsbilen ska komma klockan 11 enligt överenskommelsen tidigare dag, men efter strul med att få ut lånebilen så lämnar dom inte Stockholm förrän lunchtid och ankommer i Säfsen runt 16. Innan det att lånebil har körts av, våran bil har körts på och bärgaren lämnat har klockan hunnit bli 17 och alla liftar mm är stängda.

Även denna dag sitter vi fast i stugan, och jag sitter hela förmiddagen i telefonen pga strul med att få ut lånebilen.

Dag 4 Torsdag:

Städning, utcheckning och returnering av skidutrustning, sedan avfärd hemåt igen.

Summa sumarum:

Hade det inte varit för att det varit så kallt och så mycket snö som tog sig in överallt i bilen så hade vi säkerligen haft en toppensemester men som ni nu förstår vart det inte det vi hade hoppats på.

Det visade sig efter reparationer mm att bilens säkerhetsdator som sköter alla dessa system hade slutat fungera ”pga yttre omständigheter” och dom fick byta några kablar till säkerhetsdatorn för att få den att fungera igen.

Nu undrar jag om ni skulle kunna hjälpa oss att godta en reklamation på denna resa eller göra någon typ av värdecheck så att vi kan ge Säfsen en ny chans?

Tack på förhand

PS. Jag bifogar kvittot för vår bokning. "

Nu inväntar vi Säfsens svar på detta, följ mig på Facebook och Instagram för att se när svar kommer!

Facebook: ReklamationsRebellen

Instagram: reklamationsrebellen


Goda nyheter, kompensation är erhållen!

Kanske inte vad vi hade hoppats på men här kommer konversationen:

Säfsen:
Hej,

Vad tråkigt att er vistelse kantades med så många bekymmer runt bil och kyla. Tyvärr kan vi dock ej ge er någon form av kompensation för väder och vind,  och man vet ju aldrig när kylan slår till. Vi har ju tyvärr inget varmgarage att tillgå denna säsong heller om det skulle bli lika kallt.

Ha en fin dag!

ReklamationsRebellen:

Hej, ja verkligen tråkigt.

Vi har en annan bil nu som kommer klara kylen bättre så vi har inget behov av ett varmgarage. Jag skulle däremot verkligen uppskatta om vi kunde få någon typ av rabatt eller värde-check så att vi kan komma upp med barnen igen och få en bättre vistelse denna gång.

Hoppas på er förståelse

Tack på förhand

Säfsen:

Hej igen,

Hade det varit något vi kunnat rå på - men vädrets makter är ju inget någon kan förutse eller göra mycket åt. Alla som vistades här under den perioden upplevde ju kylan men på olika sätt. Så tyvärr kan ingen kompensation utgå för vädret.

Med vänlig hälsning 

ReklamationsRebellen:

Hej,

Jag förstår, vad tråkigt.. 

Skulle det i alla fall finnas möjlighet att få hem några Filurius-klistermärken eller så så att barnen kan leka med dom hemma i vinter?

Tack på förhand


Nu har mina barn iallafall någonting att göra i vinter 😂

Jag undrar hur synd personalen tycker om dessa stackars barn, men nu har dom iallafall klistermärken att leka med i vinter.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Buljongerna saknar markering!

 Nu smakar allt fel! " Hej, Jag har nu börjat köpa era buljoner igen efter ett uppehåll. Jag öppnade förpackningarna och hällde i dom i vår glasburk med buljonger. Problemet blev då uppenbart, ni har slutat att ha bilder och färger på era buljonger. TIll en början så kan detta verka som en världslig sak, men när vi nu lagar mat blir problemet uppenbart. Jag vet inte vilken buljong som är vilken och när man väl har öppnat den så är det omöjligt att stänga den på ett bra sätt igen, den öppnas bara och sen ligger det massa lösa buljonger i burken och allting blir kladdigt. Detta ger mig 2 alternativ, antingen slänga den eller använda den då. Då vi i vår familj är ganska miljö-orienterade (vi kör elbil) så är alternativet att slänga in brukbart. Detta innebär nu stundtals att tex vår grönsakssoppa smakar köttsoppa (utan kött) och vår köttfärssås smakar grönsaker istället. Och min signatur brun-sås med köttbuljong inte alls går hem hos barnen för att jag råkade använda en grönsaksbul...

Förbättrad förpackning = NEJ! (Blodpudding)

Är det med vilje? Om ett företag ska förbättra sina produkter så måste dom göra ordentliga kontroller innan. Blodpuddingen har fått ny förpackning, när den nu inte fungerar som den ska så undrar man "gör dom detta för att att man ska bli upprörd eller?!" Följ mig på sociala medier: TikTok (NYTT) Facebook Instagram

Aiolin sprutar snett! (video)

Aiolin sprutar snett, utanför tallriken! I helgen åt vi kyckling med ris och en sås jag hade gjort. Såsen jag hade gjort dög inte till vår stora grabb så han hämtade Aioli i kylen istället. Vi blev väldigt snopna när han håller den rakt ovanför tallriken men Aiolin sprutar snett och allt hamnar utanför tallriken 😁  Det verkar som att någonting i tätningen i locket där Aiolin kommer ut ur flaskan är trasigt, men det fungerade bättre sen. Vi ska iallafall se hur mycket kompensationvi kan få tack vare detta, haha!