Säfsen, Mars 2023.
Jag vill dela med mig av vår hemska resa vi hade hos er när vi var uppe i
Mars.
Vi hade bokat en resa till er under en Filurius-vecka där familjer var
extra mycket i fokus. Det var jag, min fru och våra 2st barn på 6 och 2 år.
Våra barn såg fram mycket mot att få åka skidor, få träffa Filurius och göra
dom aktiviteterna som ni arrangerat för barn under denna familje-vecka. Vår
vistelse varade under söndag till torsdag och låt mig berätta lite om dom
enskilda dagarna:
Dag 1 Söndag:
Vi anländer strax efter incheckning kl 15 och hämtar nyckeln vid Snowcamp
(eftersom receptionshuset olyckligt brunnit ned några månader tidigare) och
åker sedan hem och packar upp mm. Vi hinner även med att åka till
skiduthyrningen och fixa skidor mm till barnen innan den stänger, sedan åker vi
hem för att göra oss till rätta och ladda inför kommande dagar.
Dag 2 Måndag:
Vi gör iordning oss på morgonkvisten och ska ta bilen till skidbackarna,
när vi sätter oss i bilen så upptäcker vi att det lyser massor av röda lampor
och att alla säkerhetssystem i hela bilen har stängt ner. Det finns t ex ingen
ABS, ingen antispinn, ingen styrservo, ingen bromsservo mm, vilket helt
renderer bilen obrukbar på det stället vi var (fullt med snö & is). Vi går
in igen och eftersom bilen var relativt ny så ringer jag till tillverkaren som
felsöker bilens system på distans och sedan kommer fram till att det nog kan ha
att göra med att det varit väldigt kallt under natten (-25 grader ungefär) och
det vore bra om vi kunde tina upp bilen. Jag satt och sökte på telefonen men
hittade ingenstans att det fanns något varmgarage i närheten.
Då hör jag plogbilen utanför och springer ut till föraren av hjullastaren
och frågar lite, då visar det sig att hans brorsa har en tvätthall nere på
stan, så jag får tag på brorsan och lyckas få tillåtelse att nästla mig in där.
För att ta mig ned dit så kräver det att jag kör bilen med stor koncentration
och extremt försiktigt för att inte råka ut för någon olycka, jag vågar inte ta
med familjen på denna färd pga riskerna, men jag tar mig till tvätthallen.
Väl i tvätthallen så spolar jag av hela bilen runtom (framallt undertill och i
hjulhus som tillverkaren bett mig att göra), och låter sedan bilen torka och
värmas upp i tvätthallen i flera timmar medans jag väntar (jag går även och
köper mat till familjen i affären bredvid tvätthallen). Trots min långa väntan
så hjälper det inte och bilens säkerhetssytem är fortfarande avstängda. Jag får
smyga tillbaka till stugan igen och får ta några omvägar som har lite längre
uppförsbackar istället för dom vägarna med korta branta uppförsbackar för att
undvika risken att köra av vägen.
Under hela denna tid sitter min familj fast i stugan.
Dag 3 Tisdag:
Hela denna dag går ut på att försöka få biltillverkaren att skicka en
bärgare och även en lånebil, vilket blir väldigt problematisk eftersom närmaste
auktoriserade verkstad ligger i Stockholm (ca 3,5 timmar bort). Sent på kvällen
så lyckas jag övertyga
dom om att komma med en bärgare som har en lånebil med
sig hela vägen från Stockholm till Säfsen.
Under hela denna dag sitter vi fast i stugan, och jag sitter fast i telefonen.
Dag 4 Onsdag:
Bärgningsbilen ska komma klockan 11 enligt överenskommelsen tidigare dag,
men efter strul med att få ut lånebilen så lämnar dom inte Stockholm förrän
lunchtid och ankommer i Säfsen runt 16. Innan det att lånebil har körts av,
våran bil har körts på och bärgaren lämnat har klockan hunnit bli 17 och alla
liftar mm är stängda.
Även denna dag sitter vi fast i stugan, och jag sitter hela förmiddagen i telefonen pga strul med att få ut lånebilen.
Dag 4 Torsdag:
Städning, utcheckning och returnering av skidutrustning, sedan avfärd hemåt igen.
Summa sumarum:
Hade det inte varit för att det varit så kallt och så mycket snö som tog
sig in överallt i bilen så hade vi säkerligen haft en toppensemester men som ni
nu förstår vart det inte det vi hade hoppats på.
Det visade sig efter reparationer mm att bilens säkerhetsdator som sköter alla dessa system hade slutat fungera ”pga yttre omständigheter” och dom fick byta några kablar till säkerhetsdatorn för att få den att fungera igen.
Nu undrar jag om ni skulle kunna hjälpa oss att godta en reklamation på denna resa eller göra någon typ av värdecheck så att vi kan ge Säfsen en ny chans?
Tack på förhand
PS. Jag bifogar kvittot för vår bokning. "
Nu inväntar vi Säfsens svar på detta, följ mig på Facebook och Instagram för att se när svar kommer!
Facebook: ReklamationsRebellen
Instagram: reklamationsrebellen
![]() |
Goda nyheter, kompensation är erhållen!
Vad tråkigt att er vistelse kantades med så
många bekymmer runt bil och kyla. Tyvärr kan vi dock ej ge er någon form av
kompensation för väder och vind, och man vet ju aldrig när kylan slår
till. Vi har ju tyvärr inget varmgarage att tillgå denna säsong heller om det
skulle bli lika kallt.
Ha en fin dag!
ReklamationsRebellen:
Hej, ja verkligen tråkigt.
Vi har en annan bil nu som kommer klara kylen bättre så vi har inget behov
av ett varmgarage. Jag skulle däremot verkligen uppskatta om vi kunde få
någon typ av rabatt eller värde-check så att vi kan komma upp med barnen igen
och få en bättre vistelse denna gång.
Hoppas på er förståelse
Tack på förhand
Säfsen:
Hej igen,
Hade det varit något vi kunnat rå på - men vädrets makter är ju inget någon kan förutse eller göra mycket åt. Alla som vistades här under den perioden upplevde ju kylan men på olika sätt. Så tyvärr kan ingen kompensation utgå för vädret.
Med vänlig hälsning
ReklamationsRebellen:
Hej,
Jag förstår, vad tråkigt..
Skulle det i alla fall finnas möjlighet att få hem några Filurius-klistermärken eller så så att barnen kan leka med dom hemma i vinter?
Tack på förhand
Kommentarer
Skicka en kommentar